Blog van Boris in Israël!

Blog 4 - Prachtige week op de West-Bank en een nog mooier verjaardagsweekend met mijn familie!

Hallo allemaal!

Het is alweer een tijdje geleden maar daar ben ik dan weer met hopelijk een heleboel leuke verhalen. Vorige keer vertelde ik jullie over de gebeurtenissen in Gaza en de nasleep die daarop volgde… inmiddels is de storm gelukkig weer gaan liggen en merk je er eigenlijk, zeker in Israël, vrij weinig meer van. Ook op de West-Bank, waar ik was ten tijde van de gebeurtenissen, ging alles binnen een paar dagen weer over op de orde van de dag. Ik besloot dieper de West-Bank in te gaan en dat was een goeie keuze! De woestijnachtige landschappen die ik daar tegenkwam waren zonder meer schitterend. Als eerste bezocht ik Jericho, een klein stadje gelegen in een prachtige vallei aan de voet van de ‘Mount of Temptation’, waar volgens de Bijbelse verhalen Jezus ooit uitgedaagd werd door de duivel en 40 dagen gevast heeft.  De fruitverkoper onder aan de berg bleek een dochter in Nederland te hebben en zelfs een beetje Nederlands te spreken. De eerste ‘Nederlander’ sinds ik een maand ervoor van huis was vertrokken, best even wennen weer! Maar goed, grappig was het wel dus onder het genot van wat fruit en heerlijke dadels praatte deze man me bij over de regio. Toen de zon bijna onder ging besloot ik snel nog even de berg op te gaan, een goeie beslissing want mede door de ondergaande zon was het uitzicht over de vallei adembenemend! Boven op de berg kwam ik de 3 Zweden weer tegen die ik eerder op de dag bij de Dode Zee had ontmoet. Want ja, daar was ik ook nog even snel geweest! Even dobberen op de Dode Zee was een hele aparte ervaring maar wel heel bijzonder! Toch wel een bucketlist-dingetje dus ik ben blij dat ik het gedaan heb.

De volgende dag reisde ik door naar Nablus, een ander Palestijns stadje in het noorden van de West-Bank. De eigenaar van het hostel had me een week van tevoren al toegevoegd als vriend op Facebook en zelfs geappt over hoe blij hij wel niet was met mijn komst. Ik was dus heel benieuwd. En eerlijk is eerlijk, het stelde niet teleur. Het hostel bleek de bovenste verdieping te zijn van het kantoor van de hosteleigenaar, die in het dagelijks leven engineer was, en dit zorgde voor de nodige hilariteit. Bij aankomst gelijk 17 verschillende selfies gemaakt met Bakr, zo heette de eigenaar, en ik werd zelfs uitgenodigd om mee te gaan naar een bijzondere bijeenkomst die avond in het centrum van Nablus. Zo’n aanbod kon ik natuurlijk niet weigeren. Wat ik toen nog niet wist is dat het uiteindelijk een besloten bijeenkomst bleek te zijn van de engineers-association waar Bakr lid van was. Daar kwam ik pas achter toen we de zaal binnenstapte waar 300 andere Palestijnse engineers aan het luisteren waren naar speeches van mannen die zich verkiesbaar hadden gesteld om president van de engineers-association te worden. Juist ja… ik moet zeggen dat ik me zelden zo ongemakkelijk heb gevoeld maar Bakr verzekerde me dat het helemaal oké was dat ik daar als toerist bij was. Wel was hij even vergeten dat ik geen Arabisch sprak waardoor ik dus ongeveer anderhalf uur naar speeches in het Arabisch moest luisteren zonder dat ik er ook maar iets van begreep. Achja, al met al was het een ervaring om nooit te vergeten. Bakr was eigenlijk gewoon de belichaming van Arabische gastvrijheid. De volgende dag bracht ik door in Nablus, en dan vooral op het dakterras van het hostel waar je een schitterend uitzicht had over de rest van de stad.

Daarna zat mijn week op de West-Bank er jammer genoeg al weer op en haastte ik me terug naar Tel Aviv. Dat weekend zouden mijn vriendin, moeder en mijn zusje me namelijk komen opzoeken voor mijn verjaardag! En daar had ik ook ontzettend veel zin in. Het waren een paar geweldige dagen! Zaterdag waren ik en mijn moeder samen jarig, en ik was ontzettend blij dat ik dat met de vrouwen uit mijn leven kon delen ? Ze zijn allemaal op slag verliefd geworden op Tel Aviv en het was geweldig om ze de stad te laten zien. Ook zijn we naar Herzliya geweest zodat ze konden zien waar ik woonde, en hebben we heerlijk op het strand gelegen. Helaas kwam ook daar weer een einde aan en moest ik na twee weken vakantie terug naar school! Dylan en Tucker waren ook weer terug uit de VS en alles ging weer ‘back to normal’. Gelukkig went dat ook weer snel. Volgende week is het hier Independence day, een beetje wat bij ons koningsdag is en dan staat heel Tel Aviv op zijn kop. Daarover vertel ik jullie volgende keer!

Ik heb ook maar weer wat foto’s toegevoegd van mijn avonturen op de West-Bank! Hopelijk vinden jullie het wat!

Groetjes en liefs!

Je naam

"... en ik was ontzettend blij dat ik dat met de vrouwen uit mijn leven kon delen ..."

Nou nou nou zeg, wat een belediging voor alle vrouwen van De Python.

Boris

Hahaha de vrouwen van de Python weten dat zij ook in mijn hart zitten! Wel heel benieuwd wie er onder 'Je naam' schuil gaat... ;)

Mino

Ik gok Panta ^

Panta

Snelle conclusies weer hoor, it was not me!! Ik gok Nona! Maar even Boris je verhalen klinken zo leuk en prachtige foto’s! Met dat schrijven moet je ook iets doen. Love de ékte panta <3

Boris

Hahaha wie het ook was... weet dat ik van jullie hou ;)

Super lief panta! Ik heb het ook heel erg naar mn zin hier! Love terug van de ékte Python :)