Blog van Boris in Israël!

Blog 3 - Jeruzalem, te gast bij de Palestijnen en de rouw om Gaza.

Hallo allemaal!

Na alle verschrikkelijke gebeurtenissen in de Gaza-strook gisteren en de vele bezorgde appjes die daarop volgde wilde ik op deze manier toch nog even wat van me laten horen. Voor wie het gemist heeft, gisteren zijn er bij protestacties op de Gaza-strook meer dan 15 doden gevallen en meer dan 1400 mensen gewond geraakt. Voor zover ik weet allemaal Palestijnen. Ik ben sinds een aantal dagen op Palestijns grondgebied en het is ontzettend bijzonder om te zien hoe iedereen omgaat met deze gebeurtenissen. Zo is er vandaag een nationale dag van rouw afgekondigd, is alles dicht en rijden mensen toeterend met Palestijnse vlaggen door de straten. Ik ben momenteel in Ramallah, de culterele hoofdstad van de Palestijnen. Hier staakt iedereen en hangt de Palestijnse vlag overal halfstok. De muren zijn beplakt met posters van gestorven Palestijnen en met cartoons over bijv. Donald Trump en Netanyahu. De diepe haat tegen Israel is overal merkbaar, maar desondanks zijn de Palestijnen ontzettend gastvrij en behulpzaam en ik voel ik me alles behalve onveilig o.i.d. integendeel zelfs!

Toevallig was ik een aantal dagen geleden in Bethlehem, dat inmiddels toebehoort aan de Palestijnen en door middel van een 12 (!) meter hoge muur afgescheiden is van Israël. Mede dankzij de graffiti-artiest Banksy is die plek een centrum van weerstand tegen de Israelische bezetting geworden. Het is lastig uit te leggen hoe indrukwekkend die muur en zijn beschilderingen waren, maar ik zal wat foto's uploaden zodat jullie het kunnen zien. Ik moet zeggen dat het ontzettend waardevol is om na een paar weken in Israël ook de andere kant van het verhaal can dichtbij mee te maken. Een donkere kant, waar je in Israël zelf vrijwel niks over hoort.

Laat ik de blog dan afsluiten met nog wat vrolijkere verhalen. Want het is hier echt niet alleen maar kommer en kwel hoor. De gebeurtenissen van gister hakken er gewoon flink in bij iedereen hier. Maar aan het begin van de week was ik dus in Jeruzalem. Een stad die naar mijn mening zo bijzonder was dat iedereen hem in zijn of haar leven gezien moet hebben. Hoewel de Joodse en Islamistische bevolkingen daar ook volledig van elkaar gescheiden leven in hun eigen wijken, lopen die wijken praktisch in elkaar over en wandelen zowel Joden als Moslims probleemloos door elkaars buurten. Ze moeten wel, de oude stad is niet zo groot.. is omringd door een eeuwenoude stadsmuur en heeft slechts een aantal toegangspoorten. Als je eenmaal door zo'n poort liep was het alsof je terug in de tijd ging, althans zo voelde ik het. De nauwe straatjes waar alleen voetgangers kunnen komen en waar elke vierkante meter volgebouwd is met kraampjes en marktstalletjes. De contrasten binnen een klein gebied zijn daar zo ontzettend groot. Van gepensioneerde mannetjes die lurkend aan een waterpijp hun oude dag slijten op de stoep voor hun huis, vrouwen in Boerka die op de markt nieuwe lingerie inslaan en kinderen die tussen de gewapende soldaten vrolijk verder voetballen. Voor iedereen die er nog niet geweest is, ga ooit een keer naar jeruzalem! Je zal er geen spijt van krijgen.

De komende dagen zal ik hier in Ramallah en in Nablus, een andere Palestijnse stad, doorbrengen waarna ik weer terug keer naar Israël. Binnekort zal ik nog wel een keer uitgebreid over alle avonturen hier vertellen! Deze blog was eigenlijk meer bedoelt om de situatie hier te schetsen.. maak jullie geen zorgen, ik doe voorzichtig!

Bekijk de foto's nog even mocht je dat leuk vinden en tot snel!

Boris