Blog van Boris in Israël!

Blog 1 - Eerste week in het beloofde land!

Hallo allemaal!

Na bijna een week in Israël is er al zoveel gebeurd dat ik het wel tijd vond voor een eerste blog! Toen ik uit Nederland vertrok had ik misschien wat lichte twijfels bij Israël… maar wat een ge-wel-dig land is dit! Allereerst het klimaat, nu al is het dagelijks minimaal 25 graden en ik heb geloof ik nog geen wolk gezien sinds ik hier ben! Als de zon onder is koelt het gelukkig wel snel af waardoor je ’s nachts alsnog onder een heerlijke deken kan slapen. Maar goed, om het overzicht te behouden zal ik proberen jullie enigszins chronologisch door mijn eerste week hier te leiden!

De allereerste Israëliër met wie ik in contact kwam was nogal een vreemde maar wel een hele aardige man. Hij zat naast me tijdens de vlucht hierheen en heeft denk ik een uur lang op zijn telefoon filmpjes teruggekeken van de bevalling van zijn kind… dit leek me niet bepaald een goed gespreksonderwerp dus het duurde even voor het gesprek op gang kwam. Maar uiteindelijk heeft hij me veel nuttige dingen vertelt waaronder hoe ik het snelst bij mijn hostel kwam, heel handig!

De volgende ochtend moest ik gelijk naar de universiteit in Herzliya, dat dus ongeveer 10 kilometer boven Tel Aviv ligt. Vanuit het centrum van Tel Aviv is dit normaalgesproken nog geen halfuurtje met de bus, maar als er file staat kan je er al snel 2 uur over doen dus ik vertrok op tijd. In de bus zaten al andere studenten die ook naar de introductiedag gingen en die de dag ervoor al even waren gaan kijken. Erg handig want de haltes worden in de bus alleen aangegeven in het hebreeuws, dus ik was blij dat ik achter hun aan kon hobbelen. Aangekomen bij de campus werden we gecontroleerd door de militairen die hier ten alle tijden de campus (maar ook andere openbare plaatsen zoals bus- en treinstations) dienen te bewaken. Of nouja… militairen… eerder mensen van mijn leeftijd die zich stierlijk verveeld door hun dienstplicht heen proberen te scrollen. De campus is verder ontzettend mooi en heel groen. Ik geloof dat er permanent 12 tuinmannen bezig zijn met het onderhoud van de campus! Ik kreeg een beetje het gevoel deel uit te maken van de Israëlische elite en dat klopt ook wel, aangezien ik later hoorde dat studenten hier 15.000 dollar collegegeld op moeten hoesten elk jaar. Ik heb die dag alle andere exchange studenten ontmoet die echt van over de hele wereld zijn gekomen. Gek genoeg verder geen Nederlanders, maar dat is ergens ook wel weer leuk. De lessen hier beginnen om 8 uur ’s ochtends en als je pech hebt kan je tot 9 uur ’s avonds op school zitten… maar gelukkig heb ik dus maar ongeveer 20 uur les per week dus dat zal niet zo vaak voorkomen. Na de introductiedag ging ik terug naar mijn hostel waar ik om half 7 in slaap viel… en de volgende ochtend pas weer wakker werd.

Na een welverdiende nachtrust ging ik vrijdag verhuizen naar mijn nieuwe appartement! Ik had alleen een sleutel en een adres gekregen dus ik had geen idee wat me te wachten stond. Uiteindelijk viel het gelukkig allemaal mee! Ik woon samen met twee Amerikanen, Dylan en Tucker. Dylan (27) is een joodse Amerikaan die ook de Israëlische nationaliteit heeft en zijn hele leven afwisselend in Los Angeles en Tel Aviv heeft gewoond. En Tucker (28) komt uit Texas en heeft het Amerikaanse leger na periodes in Irak en Afghanistan vaarwel gezegd om zich aan de universiteit te verdiepen in het Midden-Oosten. Allebei doen ze dus hun hele studie in Herzliya, en wonen ze dus ook al samen sinds oktober. Ik was even bang dat ik een soort derde wiel aan de wagen zou worden, maar ze hebben me echt ontzettend goed opgevangen. Dylan spreekt Hebreeuws en is me dezelfde dag nog gaan helpen bij alles wat ik nog moest kopen, en dan vooral met afdingen. Er zijn ontzettend veel Amerikanen hier en ik maak inmiddels al bijna onderdeel uit van de Amerikaans-Israëlische vriendengroep van Dylan en Tucker. Het is echt ontzettend fijn om te merken dat iedereen die ik hier ontmoet openstaat voor nieuwe ontmoetingen, nieuwe vriendschappen en mensen uit andere landen. In de eerste paar dagen zijn we o.a. naar het strand geweest en wezen stappen in de enige kroeg die Herzliya te bieden heeft. Want daar woon ik dus nu, in Herzliya! Een soort Delft eigenlijk… qua grootte en vooral aangezien het hele stadje om de universiteit draait. Herzliya is opgedeeld in 2 delen. Het stadsdeel, wat eigenlijk bestaat uit 1 lange straat waar je alles kan kopen wat je nodig hebt en het strandgedeelte wat volgebouwd is met peperdure hotels en waar je huizen kan vinden ter waarde van 50 (!) miljoen dollar. Daar in de rijkste wijk van Israël is echter niet zoveel te doen, behalve dus naar het strand gaan. Herzliya zelf is eigenlijk een best wel schattig stadje waar alles zich dus centreert rond die ene lange winkelstraat. Mijn appartement staat overigens in een zijstraatje van die straat, dus alles is heerlijk dichtbij!

Maar waren er dan helemaal geen tegenvallers in de eerste week? Jawel hoor, allereerst kan ik jammer genoeg geen Arabisch leren hier… maar aangezien Dylan dus hebreeuws spreekt denk ik dat ik dat ook best snel een beetje zal oppikken! Ook leuk en bovendien heel handig hier! En verder is Herzliya duur! Vooral de supermarkt is echt ontzettend prijzig… b-merken hebben ze hier namelijk niet en voor een biertje of een tube tandpasta betaal je al snel omgerekend 3 euro. Gelukkig heb ik van de Amerikanen geleerd dat groente goedkoper is bij de groenteboer en brood goedkoper is bij de bakker, dus ik red me wel. Bovendien zit er een falafelzaakje om de hoek waar je voor 5 euro een complete maaltijd hebt, dus waar zeur ik eigenlijk over ?

Komende dagen zullen mijn eerste echte schooldagen hier zijn! Tucker heeft een aantal vakken die ik ook heb dus dat is wel leuk. En verder gaan we vrijdag een Shabbat-diner koken met wat vrienden. Kortom, gaat helemaal goedkomen hier! Deze blog is alweer veel langer geworden dan ik had verwacht dus de rest zal ik bewaren tot de volgende keer!

Todagaba i lehitrahot! (Bedankt en tot snel!)

Boris

(of Bryce… mijn inmiddels Amerikaanse bijnaam)